PREVENTIE

5 tips om tinnitus te voorkomen

Tinnitus kan niet altijd voorkomen worden. Er zijn enorm veel oorzaken en redenen waarom mensen dit ervaren. Enkele daarvan heb je zelf in de hand. In dit artikel vind je vijf manieren waarop je jezelf kan beschermen tegen tinnitus:

1. gehoorbescherming

Deze eerste tip spreekt misschien voor zich maar er is nog veel winst te halen. Zorg ervoor dat je gehoorbescherming gebruikt als je wordt blootgesteld aan harde geluiden van meer dan 85dBA. Op openbare evenementen is het gemeten geluidsniveau zichtbaar weergegeven voor het publiek, meestal ergens in de buurt van de geluidstechnicus. Daarnaast zijn er veel geluidsmeter-apps beschikbaar die nuttig kunnen zijn. Deze kan je vaak gratis downloaden en gebruiken.

Gratis mousse oordopjes die uitgedeeld worden op evenementen zijn zeker en vast een goed begin. Daarnaast heb je ook de herbruikbare oordopjes die je bij de drogist of apotheek kan kopen. Op maat gemaakte gehoorbescherming biedt de grootste bescherming, het meeste draagcomfort én de aangenaamste geluidskwaliteit. Zeker voor muziekliefhebbers is dit een absolute must-have.

2. stress management

Tinnitus kan soms beginnen in een angstige of gespannen periode. Een gezond evenwicht in je leven houden is een mooi en belangrijk streven. Niet alleen voor tinnitus, maar voor je algemene gezondheid, mentaal en fysiek. Doe dingen die je leuk vindt en ontspan elke dag door wat tijd voor jezelf te nemen.

Gemakkelijker gezegd dan gedaan, daarom heb ik hier de kern van stressmanagement opgelijst: - leef minder gehaast, - eet gezond, - zorg voor voldoende rust, - maak een weekplanning, - los problemen op of zoek er hulp voor.

3. blijf niet bij de luidsprekers staan

Nog een tip die misschien vanzelfsprekend lijkt. Als je naar een fuif, club of festival gaat, ga dan niet vlak bij de luidsprekers staan ​​of zitten. Hoe dichter je bij de bron van het geluid bent, hoe intensiever het zal binnenkomen in je oor. Hou het veilig en dans op een afstandje. Tijdens een feest in openlucht kan het geluid ook beter weg, waardoor het minder intensief op je oren komt. Moet je de keuze maken tussen een festivalletje of een underground party, dan weet je bij deze wat gekozen.

4. neem een ​​luisterpauze

Ons lichaam heeft rust nodig om ervoor zorgen dat het niet overbelast geraakt. Ook onze oren hebben dus af en toe nood aan een pauze. Je oren kunnen beter omgaan met harde geluiden als je ze regelmatig een pauze gunt. Ben je in een lawaaierige omgeving of gebruik je een koptelefoon? Neem dan nadien altijd even de tijd om je oren te laten rusten. Concreet kan je onderweg naar huis van een feestje beter geen muziekje opzetten.

5. hoe hard zet je de koptelefoon of oortjes?

Als je naar muziek luistert via een koptelefoon of oortjes, zorg er dan voor dat je het geluid op een veilig niveau instelt. Dat betekent dat je het beste kan proberen om het volume niet te verhogen om andere externe geluiden te blokkeren. Je oren passen zich aan het niveau waar je naar luistert. Als je luid luistert, wil je luid blijven luisteren. Als je het geluid zachter zet, lijkt het in het begin misschien te stil, maar je oren zullen er geleidelijk aan wennen waardoor je het wel goed zal horen.

Wil je zeker zijn dat het niet te hard staat? Vraag iemand uit je omgeving om naast jou te staan ​​als je muziek luistert. Als die kan horen naar wat jij luistert, staat het te luid. Via de MP-3 check kan je de kans op gehoorschade inschatten naar aanleiding van jouw luistergedrag.

Je kan ook een hoofdtelefoon met ruisonderdrukking proberen. Omdat dit type koptelefoon achtergrondgeluiden uitschakelt, kan je op een lager niveau naar jouw muziek of podcast luisteren. Wil je een koptelefoon kopen voor kinderen of jongeren? Kies dan een koptelefoon met een maximaal geluidsniveau van 80 à 85dB, dan ben je er zeker van dat jouw kinderen niet kunnen luisteren naar iets dat niet veilig is.

  • DELEN :