PREVENTIE

Veroorzaakt mijn medicatie tinnitus?

Preventie
Karen
op 05 November 2021-- 2 min. leestijd
      1. Het is al lang bekend dat enkele chemische stoffen, waaronder geneesmiddelen, de functies van het oor (gehoororgaan en evenwichtsorgaan) in meer of mindere mate aantasten. Deze eigenschap heet ‘ototoxiciteit’. De stoffen die deze beschadiging veroorzaken zijn giftig voor het oor en worden ‘ototoxisch’ genoemd.

"Als het giftig is voor mijn oor, waarom schrijven dokters dit dan voor?"

Toediening van ototoxische geneesmiddelen kan nodig zijn bij ernstige levensbedreigende processen in het lichaam, zoals tumoren en ernstige infecties. Op dat moment moet de keuze gemaakt worden voor het minst erge scenario. Ook al is dit een giftige stof voor het oor toedienen.

Veroorzaakt mijn medicatie tinnitus?

Gehoorschade wordt vooral veroorzaakt door antibiotica, kinine- en salicylpreparaten, chemotherapie op basis van cytostatica, sommige vochtafdrijvers, antimalariamiddelen en tricyclische antidepressiva.

Op volgende pagina kun je nagaan of jouw medicijnen oorbijwerkingen kunnen geven:

https://www.kno-arts-amsterdam.nl/index.php/folders/bijwerkingen-medicijnen/medicijnen-met-oor-bijwerkingen/

Risicofactoren

Niet iedereen die ototoxische medicatie inneemt, ervaart hier negatieve gevolgen van. Risicofactoren voor het optreden van ototoxiciteit zijn:

  • Eerdere behandelingen met ototoxische geneesmiddelen.
  • Eerdere bestralingen van het hoofd-halsgebied.
  • De combinatie van ototoxische medicatie met lawaai.
  • Individuele, genetisch bepaalde, verschillen in gevoeligheid.
  • Ouderen en kinderen zijn gevoeliger voor het ontstaan van gehoorschade ototoxische medicijnen.
  • Gecombineerd gebruik van medicijnen met ototoxische risico’s.

Of slechthorenden meer risico lopen is tot nu toe onduidelijk. Om hier meer duidelijkheid over te krijgen is nog meer onderzoek nodig.

Er valt nog veel te kiezen.

Toch valt er, wat de ototoxische bijwerkingen betreft, nog veel te kiezen. In de eerste plaats zijn er duidelijke verschillen in de mate van ototoxiciteit tussen verschillende geneesmiddelen en is de ene combinatie van stoffen schadelijker dan de andere. Ook de hoogte van de toe te dienen dosis en de verdeling van die dosis over de tijd bij een behandeling heeft een effect op de gevolgen.

"Gehoorbeschadiging door geneesmiddelen maakt 16% uit van alle gevallen van doofheid en slechthorendheid."

Bespreek het gebruik van medicatie die mogelijks bijwerkingen heeft voor je gehoor en/of tinnitus met je behandelende arts. Ook bij je apotheker kun je terecht voor advies. Hij kan je informeren over de werking en bijwerkingen van uw medicijnen en/of uw medicijnen goed met elkaar gecombineerd kunnen worden.

  • DELEN :
Ook het lezen waard:

Wij gebruiken cookies om een optimale werking van de website te kunnen garanderen.