Wetenschappelijk onderbouwd naar jouw stilte.

Online begeleiding voor iedereen die op zoek is naar een tinnitus-aanpak gebaseerd op wetenschappelijke evidentie: het Silence Your Tinnitus traject.

Herken je dit?

  • Je bent dat vervelende geluid zo moe.
  • De oorsuizen beheersen verschillende aspecten van je leven.
  • Je hebt het gevoel niet meer die fijne partner of ouder te zijn door de tinnitus.
  • Je bent het beu om weggestuurd te worden zonder oplossing.
  • Je wil een betrouwbare, wetenschappelijk bewezen, aanpak voor jouw probleem.
  • Je smacht naar rust in je hoofd.
  • Je mist begrip vanuit je omgeving.
  • Je bent bang dat de tinnitus erger zal worden.

Wil je dit?

  • Geen last meer hebben van tinnitus?
  • Begrijpen waar jouw tinnitus vandaan komt?
  • Een gezonde relatie met geluid opbouwen?
  • Meer energie hebben?
  • Weten welke gewoontes bijdragen aan minder last van tinnitus?
  • Tinnitus geen invloed meer laten uitoefenen op je dagelijkse activiteiten?
  • Niet meer aan de tinnitus moeten denken?
  • Je minder gestresst voelen over de tinnitus?
  • Oorsuizen niet meer als vijand zien?
  • Dat jij en je omgeving begrijpen dat de klacht geen inbeelding is?
tinnitusbegeleiding.

Cursusomschrijving.

Mensen die vlakbij de spoorweg wonen horen vaak de trein niet meer voorbij komen. Dat realiseren we ook bij jouw tinnitus. Het Silence Your Tinnitus traject bevat 6 maanden tinnitusbegeleiding via het online leerplatform van Audiks. De combinatie van theorie, filmpjes, opdrachten en oefeningen leert jou om het hinderlijke geluid van het oorsuizen naar de achtergrond te drukken zodat je er geen last meer van ondervindt. Naast een stevige basis vanuit de Tinnitus Retraining Therapie worden ook technieken uit Cognitieve Gedrags Therapie gebruikt om de tinnitus beter te kunnen plaatsen.

Bij de aanvang van jouw Silence Your Tinnitus traject ga je onmiddellijk met de intake aan de slag. Eens dat klaar is staan de drie theorie modules en eerste fase voor jou ter beschikking. Vanaf dan zullen er druppelsgewijs nieuwe focusperiodes ter beschikking komen voor jou. Zo heb je steeds te tijd om met de oefeningen uit de fase aan de slag te gaan. De theorie en de vorige focusperiodes blijven steeds ter beschikking om op terug te vallen of te hernemen indien nodig.

Zoals gehoord op Radio 2.

Intake - meten is weten

  • Jouw medisch traject in beeld.
  • Kom te weten hoeveel invloed tinnitus op je leven heeft.
  • Gevalideerde klinische test: Tinnitus Handicap Inventory (THI).
  • Doe een indicatiemeting om gehoorverlies op te sporen.
  • Leer jouw medische uitgebreide hoortest juist te interpreteren.
  • Gevalideerde klinische test: spelen stemming stoornissen een rol?

Theorie - tinnitus

  • De definitie van tinnitus.
  • 3 soorten tinnitus toegelicht, welke heb jij?
  • De vicieuze cirkel toegelicht
  • Hoe vaak komt tinnitus voor? Spoiler: je bent niet alleen!
  • Dé belangrijkste oorzaken van tinnitus.
  • De impact van je mentaal welzijn op jouw tinnitus.
  • De impact van jouw fysieke gesteldheid op jouw tinnitus.
  • De impact van je gehoor op jouw tinnitus.
  • Jouw tinitus in beeld.
  • Tinnitus als normale reactie van jouw auditief systeem.

Theorie - neurofysiologisch model van Jastreboff

  • Krijg inzicht in het wereldbefaamde neurofysiologisch model van prof. P.J. Jastreboff.
  • De nummer 1 methode wereldwijd om zelf veranderingen in jouw tinnitus te verklaren.
  • 5 kernelementen in detail aan jou uitgelegd.
  • Wat gebeurt er als het misgaat met jouw gehoorsysteem?
  • De 5 belangrijkste bouwstenen van ons gehoorsysteem en hun werking uit te doeken.
  • Het mechanisme achter het weg filteren van tinnitus.
  • Inzichten in onze hersenen.
  • Het belang van onze hersenen bij horen en luisteren.
  • Emoties bij tinnitus en hoe dit voor meer hinder zorgt.
  • Hoe jouw lichaam een automatische lichaamsreactie geeft op tinnitus.
tinnitusbegeleiding.

Theorie - geluidsverrijking

  • Jouw tinnitus relatief zachter laten klinken.
  • Krijg inzicht in het contrastprincipe.
  • Welke geluiden kunnen jouw reactie op tinnitus beïnvloeden?
  • Welke geluiden kunnen jou ondersteunen wanneer het moeilijk gaat?
  • Hoe jouw favoriete talkshow ondersteuning kan bieden.
  • Het cruciale evenwicht tussen horen en luisteren.
  • De zin en onzin van geluiden.

Fase 1 - tinnitus dagboek

  • Ontdek de beïnvloedende factoren voor jouw tinnitus.
  • Krijg inzicht via een gestructureerde methode.
  • Onderzoek wat er door je heen gaat als je last hebt van tinnitus.
  • Ontdek tinnitusgerelateerde spanningen in je dagelijks leven.
  • Identificeer jouw emotionele reacties op tinnitus.
  • Krijg inzicht in jouw eigen vicieuze cirkel bij tinnitus.
  • Begrijp welke factoren jouw tinnitus in stand houden.

Fase 2 - ontspanning

  • Waarom het helemaal fout gaat als jij bepaalde "ontspannende activiteiten" doet.
  • Een lijst met 20 ontspanningsactiviteiten die ideaal zijn voor mensen met tinnitus.
  • Ontspanningstechnieken en hoe die jouw tinnitus kunnen beïnvloeden.
  • Leer jouw innerlijke hulpmiddel tegen stress te gebruiken.
  • Breng je aandacht van je hoofd naar je lichaam.
  • 3 effectieve luisteroefeningen om de spanningen van de dag kwijt te geraken.

Fase 3 - geluidsplan

  • Ondersteuning tijdens de ups & downs in je tinnitustraject.
  • Opstellen van een persoonlijk actieplan.
  • Onderzoeken wat voor jou werkt per moeiljke situatie.
  • Gebruik van 3 verschillende types geluiden.
  • Koppeling van geluiden aan ruimtes en situaties.
  • De helende werking van muziek bij tinnitus.
tinnitusbegeleiding.

Fase 4 - aandacht

  • Hoeveel kan jij verwerken? De grenzen van aandacht.
  • 2 types aandacht
  • Hoe trekken dingen jouw aandacht?
  • Hoe emoties jouw focus beïnvloeden.
  • 4 factoren die beïnvloeden waar onze aandacht naartoe gaat.
  • Leer hoe je je brein kan helpen om de aandacht niet meer bij tinnitus te leggen.

Fase 5 - gedachtenexperiment

  • Experimenteer met gedachten en overtuigingen over jouw tinnitus
  • Experimenteer met jouw reacties op tinnitus
  • Leer wat de impact van jouw gedachten op jouw gedrag en jouw tinnitus is.
  • Doorbreek jouw vicieuze cirkel
  • Schakel geluiden uit dankzij de BGM-methode.
  • Wegnemen van de negatieve impact van tinnitus, ondanks dat je het hoort.

Fase 6 - afstand nemen van je gedachten

  • Afstand nemen van de gedachten die je niet dienen.
  • Leer het nut van je gedachten te beoordelen
  • Herformuleren van bestaande gedachten.
  • Ontwikkelen van rationele tegenwerpingen.
  • Inzetten van rationele tegenwerpingen in je dagelijks leven.
  • Ontwikkel een techniek om frustratie om te zetten in hoop.
  • Krijg technieken aangereikt om terug te kunnen genieten van kleine dingen zoals een boek lezen.

Fase 7 - luisteren naar de tinnitus

  • 3 luisteroefeningen
  • Ontdek hoe je houding op dit moment is tegenover jouw tinnitus.
  • Ontwikkel een rustigere luisterhouding bij je tinnitus.
  • Het tinnitusgeluid naar buiten verplaatsen.
  • Jouw tinnitus veranderen in een ander geluid.
  • Filteren van het gehoorde tinnitusgeluid.
  • Een oefening om in je dagelijks leven talloze keren per dag toe te passen.
tinnitusbegeleiding.

Fase 8 - de klacht toelaten

  • Leer 2 controle strategieën bij jezelf herkennen.
  • Oefening om controlegedrag te verminderen.
  • Controle loslaten.
  • Een toelaatexperiment.
  • Het alles-of-niets-principe bij toelaten.
  • Meer of minder aanwezig versus meer of minder last.

Fase 9 - habituatie

  • Checklist voor gewenning.
  • Luisteroefening voor een minder reagerende, meer accepterende houding
  • Jouw gebruikelijke patronen doorbreken.
  • Leer prikkels die er zijn neutraal opmerken.
  • Methode om de tinnitus vertrouwd te maken.

Fase 10 - tinnitus loslaten

  • Meten of jij klaar bent om los te laten.
  • Leren loslaten op moeijlijke momenten.
  • Techniek om toe te passen in je dagelijks leven.
  • Hoe nu verder?
  • Een uitgekiende strategie bij terugval of verergering.

Ik ken veel mensen met oorsuizen, maar slechts één iemand die daar iets aan kan doen.

-- Julie, Gent


Ik raad Audiks aan voor iedereen die niet meer kan of wil verder leven met tinnitus. Ik heb niet getwijfeld om te starten. Het is goed dat ik bij jou terecht ben gekomen, alleen was ik er niet uit geraakt.

-- Wouter Raes, Oosterzele


Goed hoorcentrum !!!

-- Peter Peyskens, Gent

Karen

Mijn naam is Karen Stalpaert, ik ben de audiologe die deze online tinnitusbegeleiding ontwikkeld heeft. Afgelopen jaren bouwde ik veel expertise op rond tinnitus. Sinds 2015 help ik mensen met oorsuizen om de regie over hun leven terug te pakken. Anderhalf jaar eerder trok ik, met het diploma van master in de audiologische wetenschappen op zak, naar de Verenigde Staten. Daar volgde ik de opleiding ''tinnitus retraining therapy for management of tinnitus & hyperacusis'', kortweg TRT, bij professor P.J. Jastreboff. Daarnaast volg ik momenteel de opleiding cognitieve gedragstherapie bij tinnitus. De combinatie van deze twee therapieën is een gouden duo dat meermaals wetenschappelijk gevalideerd werd om de last die jij van tinnitus ondervindt weg te nemen.

Investering

Met 80% slaagkansen naar jouw stilte.
Silence Your Tinnitus - "Doe-het-zelf"
meest gekozen
499
EENMALIG
Silence Your Tinnitus - ''Doe-het-samen''
749
EENMALIG

Veelgestelde vragen?


Tinnitus begeleiding is geen quick-fix voor je tinnitusklachten en vraagt dan ook een tijdsinvestering. De eerste verbeteringen merk je snel, na enkele maanden is jouw brein echt aan de slag met de tinnitus naar de achtergrond duwen. Na zes maanden tot een jaar kan je zien hoe de resultaten zijn, al is dit vaak niet de eindmeet en zien we dat op de achtergrond passieve uitdoving nog verder kan gaan.
De slaagkansen zijn gemiddeld genomen 80%, dit is meermaals in wetenschappelijk onderzoek aangetoond. De combinatie van Tinnitus Retraining therapy en Cognitieve Gedrags Therpie wordt door de Hoge Gezondheidsraad als primaire behandeling bij tinnitus aanbevolen. Een onderzoek uit 2016 van de Koreaanse onderzoeker Joong-Wook Shin toont aan dat de resultaten hiervan los staan van het soort tinnitus.
Ja, het onderzoek door een neus-keel-oorarts is een belangrijke stap in het proces. Er moet namelijk uitsluitsel zijn over een mogelijke onderliggende fysieke oorzaak, die kan/moet behandeld worden. Daarnaast moet je je ervan bewust zijn dat je geen ziekte hebt. Zolang je dat denkt, blijft er angst en kan gewenning niet optreden.

Het gratis stappenplan kan inzicht bieden in de juiste volgorde van hulpverlening.
Het medicijn Alprazolam (Xanax) en benzodiazepines verzwakken de verander- en leercapaciteit van het brein. Deze elementen zijn cruciaal voor het slagen van het traject. Het gebruik van deze medicijnen vormt dus een contra-indicatie. Overleg met je voorschrijvende arts wat in deze situatie aanbevolen is om te doen.
Als je persoonlijke begeleiding wil, raad ik aan om voor ''doe-het-samen'' te kiezen. Er zit dan 3u individuele coaching inbegrepen. Bij het ''doe-het-zelf'' zit geen persoonlijke begeleiding inbegrepen. Het is steeds mogelijk om losse coachingsessies aan te schaffen naast het traject als je daar op een later moment nood aan hebt. Neem hiervoor contact met mij op.

Is "doe-het-samen" volzet? Neem ook daarvoor gerust contact met mij op om de mogelijkheden voor jou te bespreken.
Neen, het leerplatform van Audiks is online. Je kan via je internetbrowser (bijvoorbeeld Google Chrome, Safari, Firefox, ...) inloggen. Het leerplatform is bereikbaar via verschillende apparaten zoals je smartphone, tablet, laptop of pc.
Ja, van zodra je de inschrijf- en betaalprocedure hebt doorlopen kan je onmiddellijk inloggen met jouw e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord.
De cursus blijft levenslang raadpleegbaar. Wel raad ik je aan om indien mogelijk het tempo van de aangeboden fases te volgen. Je ontvangt een e-mail telkens er een nieuwe fase voor jou aanbreekt en dus beschikbaar is in de leeromgeving.
Je kan online betalen met Bancontact, iDeal, Visa, Mastercard of Paypal.
Ik vind het belangrijk dat dit traject voor iedereen toegankelijk is. Als je recht hebt op de verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg dan kan je inschrijven met 50% korting. Je kan dit recht zelf nakijken op je klevertje van de mutualiteit. Eindigt de code onderaan je klever van het ziekenfonds op '1' (bv 111/111) dan is jouw recht op verhoogde tegemoetkoming in orde. Neem contact op en dan zorg ik voor jouw voordelige inschrijving in het traject.

Online begeleiding voor iedereen die op zoek is naar een tinnitus-aanpak gebaseerd op wetenschappelijke evidentie.

Registreer je nu op de wachtlijst van Silence Your Tinnitus en start eind januari met jouw traject. Silence Your Tinnitus bevat 6 maanden tinnitusbegeleiding via het online leerplatform van Audiks. Het programma bevat een intake, 3 theorie modules, 10 verschillende focusperiodes meer dan 20 opdrachten en 15 (luister)oefeningen om te doen in je dagelijks leven. Deze unieke combinatie van theorie, filmpjes, opdrachten én oefeningen leert jou om het hinderlijke geluid van het oorsuizen naar de achtergrond te drukken zodat je er geen last meer van ondervindt. Naast een stevige basis uit de Tinnitus Retraining Therapy (TRT) worden ook technieken uit Cognitieve Gedrags Therapie (CGT) gebruikt om de tinnitus beter te kunnen plaatsen. Zie het als mensen die vlakbij de spoorweg wonen, zij horen vaak de trein niet meer voorbij komen. Dit kunnen we ook realiseren bij jouw tinnitus. Spreekt dit jou aan? Schrijf je vandaag nog in!